De weegschaal op

Je bent hier: Home → Het Ontdekkracht blog → Ontdek Data → Ontdek jezelf → Uncategorized → De weegschaal op
mei 1, 2015

Wat hebben afvallen of lijnen, zoals je wil, te maken met real-time monitoring?

Menig ondernemer, en zeker iedere accountant, wordt ermee bedolven: real-time monitoring. Ook jij zult er vast al wel eens van hebben gehoord. De huidige software systemen laten het toe om elk moment van de dag, waar je ook bent, inzicht te krijgen hoe je er met je bedrijf voor staat.

Een zijsprongetje
Stel je hebt last van overgewicht. Kan de beste overkomen, niet erg. Je besluit om te gaan afvallen. Hoe ga je dat monitoren? Je wil je resultaat aan verloren kilo’s graag zien dus hop hop die weegschaal op. Maar je lichaamsgewicht schommelt, door vocht af- en toename, wanneer ga je naar het toilet. Dus hop nog vaker die weegschaal op. Maar door dat geschommel is dat helemaal niet verstandig. Je wordt er feitelijk knettergek van en gefrustreerd uiteindelijk. Hoe vaker je op die weegschaal staat te monitoren hoe minder je het effect ziet. Dus 1x per week die weegschaal op.

Terug naar je bedrijf
Met de huidige techniek kun je dus, mits je enkele randvoorwaarden vervuld zoals een deugdelijk bijgewerkte boekhouding, elk moment je bedrijfsperformance zien. Elk moment he? Dus ook zo vaak als je wil. Daar wordt je toch knettergek van? Elk uur kijken naar je omzet metertje, elk uur aflezen hoe ver je nog onder je begroting of onder vorige maand zit qua resultaat? Je moet er toch niet aan denken.

Dus wat is nu dan het nut van real-time dashboarden?
Real-time is nu. Op het moment dat ik als ondernemer inlog wil ik de status zien. Maar de grote crux zit ‘m erin, wat krijg je te zien. Zorg dat je dashboard op het door jou gewenste moment de omzet laat zien, je debiteuren betaalgedrag. Maar zeker niet je resultaat.
Waarom? Omdat je accountant of jezelf pas aan het einde van de maand de afschrijvingen en loonkosten boekt in zowat alle gevallen. Dus wat heeft het dan voor een nut om elke dag naar je fors stijgende resultaat te kijken door de gefactureerde omzetboeking, om dan vervolgens het te zien kelderen door de geboekte loonkosten? Niet veel.

Zorg voor een specifiek ingericht dashboard. Met de juiste, voor jou belangrijke, dagelijkse indicatoren. Zet ze bijvoorbeeld op een aparte pagina genaamd dagelijks en zet de overige van belang zijnde op een pagina maandelijks.

Vergelijk het maar met de auto, heel veel indicatoren, maar de meest belangrijke zitten direct in het zicht: snelheid, oliedruk en motor temperatuur. De rest? Verstopt achter keuzeschakelaars op je digitale dashboard. Belangrijk maar lang niet genoeg om direct te tonen.

Dus in relatie tot die verfoeide weegschaal om af te vallen, kijk niet dagelijks op al je indicatoren.
Oh ja, een mooie term in dit kader die voorbij kwam was: ‘continues cost reduction control’. Zeg maar in je kosten snijden, overhead en ballast lozen en dit in de gaten houden. Met een dashboard en juiste begroting heel goed te doen.

Hulp nodig bij je eigen indicatoren, het bepalen of de visualisatie hiervan? Laat je gegevens dan achter op onze site.

Olaf van Hoek

Twitter 

Reacties zijn gesloten.