eHerkenning voor het UWV al geregeld?

Bij de uitkeringsorganisatie UWV kunnen werkgevers vanaf 1 november 2019 alleen nog maar digitaal communiceren via eHerkenning. Werkgevers die dit medium nog niet gebruiken, dienen eHerkenning dan ook zo snel mogelijk te regelen.

eHerkenning

Laptop

eHerkenning is een beveiligd digitaal communicatiemiddel voor communicatie met overheidsdiensten. Bij het UWV is vanaf 1 november niet meer in te loggen met een UWV-account, maar alleen nog met eHerkenning.

Zestal leveranciers

eHerkenning is een commerciële dienst die tegen betaling wordt aangeboden door een zestal leveranciers, zoals bijvoorbeeld KPN. U kunt zelf een keuze maken voor een van de leveranciers.

Betrouwbaarheidsniveaus

eHerkenning kent vijf betrouwbaarheidsniveaus. Voor het UWV dien je ten minste het één na hoogste betrouwbaarheidsniveau te hebben (EH3). Een hoger niveau garandeert een betere beveiliging, maar brengt ook meer kosten met zich mee.

Let op! Jouw aanvraag voor eHerkenning kan tot enkele weken duren. Kom dus direct in actie.

Werkgeversportaal

Via eHerkenning kun je inloggen in het werkgeversportaal. Hier kun je bijvoorbeeld ziek- en herstelmeldingen digitaal doorgeven.

Machtigingen en rechten

Bij de aanvraag van eHerkenning moet jij jouw machtigingen en rechten voor diensten voor het werkgeversportaal ook opnieuw aanvragen. Dit doe je via de leverancier van wie je eHerkenning afneemt.

Let op! Vanaf het moment dat je start met eHerkenning beheert het UWV die machtigingen en rechten niet meer, maar doet jouw leverancier dit. Dit geldt voor alle machtigingen en rechten voor alle medewerkers binnen jouw organisatie die gebruikmaken van het werkgeversportaal.

Heb je vragen over eHerkenning, neem dan contact met ons op.

nenda@uwaccountant.nl