Hoe het is begonnen met Ontdekkracht

Je bent hier: Home → Het Ontdekkracht blog → Ontdekkracht → Hoe het is begonnen met Ontdekkracht
Hoe het is begonnen met Ontdekkracht

Al jaren lang is het in de accountancy hetzelfde. Jaarrekeningen maken, belastingaangiften invullen, administratie voeren en voor de afwisseling adviesgesprekken leidend naar Ad-hoc opdrachten.Zo gaat het op kantoor A tot en met Z. En al die jaren kon je je wel onderscheiden met bijvoorbeeld een goede automatisering en/of efficiënt opgezette processen om snel en goed cijfermateriaal te produceren voor de ondernemers. Cijfermateriaal waar ze hun onderneming mee konden sturen.

Maar in de steeds sneller veranderende wereld blijkt dat er andere manieren nodig zijn om je als accountant te onderscheiden van de andere aanbieders. Met de huidige stand van zaken is cijfers produceren een eenvoudige klus geworden, zijn aangiften ver geautomatiseerd en is er met de standaard werkzaamheden geen onderscheid meer te maken. Alle kantoren zijn dezelfde plastic flessen met water in het supermarktschap. Alleen de bron is anders. En de samenstelling van het water zoals Chloride en Calcium. Vergelijk dat laatste maar met de hardheid van het kantoor. Het cement in de organisatie.

Maar toch weten de drinkwater fabrikanten hun specifieke kenmerken naar voren te brengen. Toespitsen op gezondheidsideaal, zuinig zijn op lichaam en geest, water is belangrijk voor de huishouding van het menselijk lichaam. Als accountantskantoor zagen wij ook dit drinkwater idee. Elk kantoor biedt hetzelfde aan. Elk kantoor heeft dezelfde wijze van presenteren. Open maar eens 10 verschillende websites van willekeurige kantoren. Wat een accountantskantoor te bieden heeft is wel bekend. Het etiket op de fles water.

Toespitsen op een specifiek kenmerk, daarmee kun je je onderscheidt tonen. Laat dit kenmerk ook de kacht van je organisatie zijn om te tonen. Om je mee te onderscheiden.

Met Robert van Geenhuizen zijn wij aan de slag gegaan om het specifieke kenmerk van onze organisatie boven te laten drijven.  Waar ligt onze focus op, waar zijn wij krachtig in, wat drijft ons. Wat vinden wij leuk om te doen. Allemaal naast ons werk als accountants en adviseurs.

Ontdekken van nieuwe gebruiken, van nieuwe producten, nieuwe diensten, nieuwe mensen. Dat is wat ons drijft. Ontdekken van nieuwe wegen. Buiten begaande paden gaan. Leren en ontdekken met vallen en opstaan.

En dat alles begint met luisteren, om je heen kijken en lef. Lef om eens iets anders te doen dan normaal. Niet opgaan in een gereed product maar zelf een wiel uitvinden. Een wiel dat beter draait dan een standaard velg.

Ontdekken dat is wat ons drijft. En alles wat wij leren willen wij delen.

 

Olaf van Hoek

Twitter 

1 reactie

Kirse

posted on 2 april 2013

Mooi geschreven, vooral dat laatste spreekt mij aan! Soms is een “loodje” op een velg het verschil tussen trillen of niet trillen! Ik heb een mooie balans bij accountantskantoor Van Hoek! Jullie ontdekken mijn kracht! ThnX !

Reacties zijn gesloten voor dit blog.